Laminatowe…

Laminatowe UFO

czyli

Zaperdalac inżyniera Łukaszewicza

Inżynier Stanisław Łukaszewicz jest znany jako konstruktor Syreny Sport, odrzuconego prototypu pierwszej Syreny czy serii „jamników” – aut opartych o konstrukcję dużego Fiata czy Poloneza. Łukaszewicz był także twórcą własnego środka lokomocji, które – podobnie jak Adam Słodowy – sam zbudował.

W latach 60. XX wieku inżynier Łukaszewicz dojeżdżał do FSO na warszawskim Żeraniu z Grodziska Mazowieckiego Syreną – to był drogi transport z tego względu, że konstruktor sam jeździł do Fabryki. Wskutek decyzji inżynier zaprojektował jednoosobowe auto, którego nadwozie było stworzone z laminatu, podobnie jak projektowane wcześniej Syrena Sport czy Syrena Laminat.

Zaperdalac, jak je nazwał Łukaszewicz, było pojazdem opartym o ramę, do której konstruktor zamontował silnik z czeskiego motocykla Jawa 250 z dorobionymi przez niego sterowaniem gazem, hamulcem, biegami czy sprzęgłem. Poszczególne części zawieszenia i przeniesienia napędu pochodziły z między innymi Mikrusa, skutera Osa, motocykla Jawa czy Junaka; z kolei układ kierowniczy był zaadaptowany z mikrosamochodu Messerschmitt KR200. Na ramie umieszczono nadwozie oparte o ramę rurową, które posiadało drzwi po prawej stronie, a także charakterystyczne „czułki” kierunkowskazów. Niecodzienny wygląd spowodował, że samochód był kojarzony z UFO.

Geneza nazwy samochodu nie została do końca wyjaśniona, nawet przez samego konstruktora, który miał podawać kilkukrotnie różne wyjaśnienia nazwy. Pierwsze, najbardziej oczywiste pochodzenie nazwy wskazuje na wywodzenie się z wulgaryzmu zapierdalać ; inna, podawana przez Łukaszewicza, wskazują na czeską nazwę zająca. Sam konstruktor zaczął określać z czasem pojazd nazwą Dojeżdżacz , aby uniknąć niepotrzebnych skojarzeń.

Stanisław Łukaszewicz poruszał się Dojeżdżaczem do końca lat 60.; po tym okresie pojazd został sprzedany, a ślad po nim zaginął. Zaperdalac odnalazł się kilka lat temu; SAM był w opłakanym stanie ze względu na możliwą modyfikację auta na pojazd dwuosobowy. Nie wiadomo, czy pojazd został odbudowany.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #autakrokieta

pokaż spoiler Źródła: „Kulisy Polskiej Motoryzacji – Zaperdalac na drodze” autorstwa Zbigniewa D. Skoczka, z czasopisma „Motor”, nr 5/2006; histografy.pl – http://histografy.pl/zapierdalac/, oraz Wikipedia – https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanisław_Łukaszewicz#Ciekawostki

Komentarze są wyłączone.